Endometrios-helvetet!

Igår var jag så ledsen, besviken och arg. 
Jag lämnade ungarna på dagis och åkte till NÄL.

Där fick jag träffa en läkare. Hon frågade frågor, jag fick berätta. Hon gjorde också en undersökning som var något utav det mest smärtsamma jag vart med. 
För 6 månader sedan var jag hos barnmorskan som skrev remissen till NÄL. Hon sa:
"Det är egentligen ingen idé att jag gör en undersökning, för jag kommer inte att hitta något ändå. Men jag måste för att kunna göra en bedömning."

Man ser inte endometriosen på ultraljud. 

Men det hävdade denna läkare att man visst gör. Och hon hittade inget, såklart. 
Jag har alla symptom som tyder på det. Jag kan ha någon sammanväxt någonstans där hon inte såg, påpekade hon. 

Hon berättade också att en person med jättemycket endometrios kan knappt ha ont, men en med pytte lite kan ha fruktansvärt ont. 
Ändå valde hon att inte skicka mig på operation. 
Det finns inget botemedel mot endometrios. Detta får jag leva med tills jag hamnar i klimakteriet. 
Det man gör är att ta bort sammanväxtningarna, då tar man bort det onda tillfälligt tills det kommer nytt. Och i värsta fall plockar man bort livmodern. 

Som sagt så blir det ingen operation. Utan vi skall behandla smärtan. Då frågade jag henne hur man gör det. Jo, genom att proppa i mig massa smärtstillande som slår ut magen. 
Det är heller ingen idé att ta tabletterna när jag har ont, för det hjälper inte, berättade hon. Utan man skall ta dem innan man får ont. 🤦🏻‍♀️ ja, ni hör ju. 
Och jag skulle ta dem en timma innan vi skall ha sex. Planerar man sådant?! 

"Älskling för helvete! Håll i ståndet, måste ta tabletterna, så kan vi köra  om en timma!" 
Fan vad bra!  😑🔫

Hon påstod flera gånger att det onda kommer efter sex, men jag försökte förklara för henne att vi kan vara  utan sex i en månad och ändå får jag ont. 
Det ville hon inte riktigt lyssna på. Utan menade att nerverna är så uppretade att jag får ont för väldigt lite. Detta stämmer inte enligt mig. Vad är lite? Får jag ont av att kissa då eller?

Säg något jag inte provat? Vi har provat p-ring, jag var helt mensfri ett år, men hade ont. 

Jag har kört både p-piller tillsammans med spiralen. Blev absolut inte mensfri. Massa spottningar som det kallas. 
Ja, jag har tagit smärtstillande (blandat Ipren med alvedon) för att det skall hjälpa, vilket det inte gjort helt. 

Här nedan följer lite information taget från endometriosföreningen:

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Jag har haft ont i 7 år nu. Nu får det vara nog. Jag har provat det mesta. 
Jag började gråta när jag var där. 
Jag orkar inte mer nu. Därför förstår inte jag varför de inte vill gå in och kolla. 

Detta blev ett långt inlägg. 

Jag har tagit de starka tabletterna jag fick. Såklart hjälper dem inte helt. Var några timmar sedan. Apotekaren sa att jag skulle ha omeprazol en timma innan jag tar dessa tabletter. Det är tabletter man tar mot magkatarr.  😑
Jag är verkligen inte nöjd med detta.. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0